woensdag 17 juli 2013

Leuk leren en uitwisselen met kwartiermakers M/V #kwasy

De hashtag voor het Eerste Nederlandse Kwartiermakerssymposium op 4 juli is #kwasy. Dit blog schrijft het verhaal ervan mede op basis van tweets met deze hashtag. De aanleiding van dit symposium is dat kwartiermakers elkaar niet kennen en dat het mooi is om van elkaar te leren en onderling ervaringen uit te wisselen, aldus Huub Janssen van het expertisecentrum kwartiermaken. Kwartiermakers werken tussen organisaties en leren door te doen. @HuubJ Wat is kwartiermaken? Combi (interim) manager & adviseur tussen wens & behoefte ene kant en opdracht & project andere kant.
Marc Langenhuijsen, kwartiermaker van de Omgevingsdienst Midden en West Brabant, heeft een regionale dienst voor 27 gemeenten opgezet die wetgeving en handhaving verzorgd op het gebied van milieu. Hete hangijzers daarbij zijn: ‘inlevering autonomie’ en ‘we doen het toch al goed’. Zijn tip: blijf onafhankelijk en in verbinding met de bestuurders. @MLangenhuijsen regelde backoffice, werkte budgettair neutraal en B&W gaan over Wgr (Wet gemeenschappelijke regelingen).
Jordy Lievers, student sociale en organisatie psychologie van de Universiteit Leiden, presenteert de resultaten van zijn afstudeeronderzoek naar de praktijk van kwartiermakers in de publieke sector. Een kwartiermaker is iemand die partijen en personen samenbrengt, verbindt, inspireert en iets nieuws creëert. @endebuurt dat meewerkte aan het onderzoek, twittert Kwartiermaken is een vak, een ambacht. 64% mannen en 36% vrouwen vulden de vragenlijst van Jordy Lievers in. Vrouwen blijken effectievere beïnvloedingstechnieken te gebruiken. Het belangrijkste volgens Jordy zijn echter persoonlijkheid, competenties en ervaring in de branche: ‘ze weten hoe de hazen lopen’. Dus niet opleiding, leeftijd en geslacht. @Kwartiermakersg skills Networking, Connecting, Communicating … zijn change manager skills van kwartiermakers.
Christianne van den Broek, kwartiermaker van de Bovenregionale Pool Crisiscommunicatie, vertelt over haar opdracht. Bij rampen zoals de chemische ramp in Moerdijk is in korte tijd veel communicatiepersoneel nodig. Christianne zet een organisatie op die zorgt dat er altijd voldoende crisiscommunicatie personeel voorhanden is. Via interactief leren van elkaar formuleren de aanwezigen 3 to do’s en 3 don’ts voor haar nog op te lossen casus. @ArinaNoel is vanwege de ervaring met Project X in Haren benieuwd welke sociale media deskundigen in deze Bovenregionale Pool komen.
Tijdens de afsluitende borrel met overheerlijke sushi maken de 22 aanwezigen nader kennis met elkaar en wisselen zij naar hartenlust ervaringen uit. Op de website van www.kwartiermakersgilde.nl komt een verslag van het symposium en het leerzame onderzoek van Jordy Lievers.

Persoonlijk vind ik de formule van leermeester-gezel ‘Jong leert van oud, oud leert van jong, nieuw van ervaren en ervaren van nieuw’ van de netwerkorganisatie Kwartiermakersgilde een erg inspirerend voorbeeld. Wat ik mis bij deze voorbeelden van professionele kwartiermakers: het ontbreken van participatie van burgers en het gebruik van sociale media. Ook kwartiermakers hebben in deze tijd van participatie door burgers die veelvuldig smartphones of tablets gebruiken, sociale media netwerkvaardigheden en wijsheid als competentie en ervaring hard nodig! 

dinsdag 9 juli 2013

Maatschappelijke kansen van geld en tijd geven door burgers - Oratie @ReneBekkers

De maatschappelijke betekenis van filantropie is de rede van R. Bekkers, bijzonder hoogleraar Sociale aspecten van pro-sociaal gedrag aan de VU in Amsterdam. Filantropie is maatschappelijke betrokkenheid en vrijwillige inzet van burgers. Mijn blog legt de focus op vrijwillig gevende burgers die geld geven aan goededoelenorganisaties en vrijwilligerswerk doen in maatschappelijke organisaties. En op de maatschappelijke kansen voor overheden, boomers en mobiel doneren.

Geld geven door burgers
Volgens R. Bekkers geven mensen met een eigen bedrijf 2,1% van het inkomen en mensen in loondienst 1,8%. Uit de dynamiek in geefgedrag 2009-2011 blijkt dat 10% stopte met geven en dat 8% begon. Er is sprake van een dalende trend door de financieel slechtere tijden. De laatste cijfers uit Geven in Nederland 2013 geven aan dat vermogende Nederlanders gemiddeld 1,88% van hun inkomen aan goede doelen geven. Dit is precies het dubbele van wat de Nederlandse bevolking gemiddeld geeft (0,94%). (p 29) En hogere inkomens geven relatief gezien een kleiner gedeelte van het inkomen weg dan lagere inkomens. (p 28) Uit mijn aantekeningen van het symposium op 25 april 2013: 20% van de particulieren geeft 80% van de giften. De helft geeft 45 Euro en een kwart geeft 150 Euro per jaar. De sociale norm is dat 2% van het inkomen gepast is.

Tijd geven door burgers 
In de afgelopen jaren lijkt er steeds meer vraag te zijn naar de inzet van vrijwilligers. Toch is er ''vrij weinig bekend over de invloed van maatschappelijke organisaties op het geefgedrag van donateurs en het vrijwilligerswerk door leden en vrijwilligers. ... De organisaties zouden zich kunnen richten op het werven van de meest vermogende en meest productieve vrijwilligers." (p 34)

Maatschappelijke kansen zijn dat vrijwillig geld en tijd geven door burgers wel gelukkig maakt en de gezondheid bevordert (Vitamine V). "De positieve effecten ... lijken te zitten in de mate van vrijwilligheid waarmee mensen bepalen waar ze hun geefgedrag of vrijwilligerswerk aan besteden." (p 56) 

Verbinding maatschappij en overheid
''Het is haast ongelofelijk dat er in Nederland geen onderzoek is gedaan naar de invloed van subsidie op de inkomsten van goededoelenorganisaties. NL heeft de grootste nonprofit sector ter wereld. ... Bij de afgelopen Tweede Kamer verkiezingen kwam het woord filantropie in geen enkel verkiezingsprogramma voor ..." (p 42) "Uit gesprekken met ambtenaren en vermogensfondsen heb ik (R. Bekkers) de indruk gekregen dat er aanzienlijke verschillen bestaan tussen gemeenten in de mate waarin de overheid samenwerkt met organisaties uit de filantropische sector, en in het bijzonder met lokale vermogensfondsen en service clubs.'' (p 59)

Kansen voor gemeentelijke verkiezingsprogramma's Maatschappelijke en goededoelen organisaties die subsidies aanvragen als voorwaarde stellen dat zij minimaal 35% van de totale begroting uit giften en tijd van burgers verkrijgen. 

Kansen voor de toekomst zijn boomers M/V
"De huidige generatie ouderen (is) de rijkste die er ooit is geweest. Zij zullen hun zorgvuldig opgebouwde naoorlogse vermogens deels nalaten tot nut van het algemeen!" (p 5) ''Door de groei van vermogens in Nederland en de te verwachten sterfte van babyboomers zal de waarde van nalatenschappen voor ANBI's in de komende decennia sterk toenemen. ... In 2026 overschrijdt de voorspelling op basis van CBS data de 1 miljard euro; in de CBF cijfers gebeurt dat in 2032." (p 17) 
Op pagina 32 staat de enige opmerking over meisjes. In alle religieuze groepen (niet verbonden, katholiek, protestant, overige religie en moslim) zijn meisjes het vaker eens met 'Ik vind het belangrijk mijn bezittingen met andere mensen te delen' dan jongens. 

Kansen voor gender onderzoek en beleid Wat is de maatschappelijke betekenis van geld en tijd geven door vrouwen en mannen in de derde leeftijd - de boomers tussen 55 en 70 jaar? Boeiende kansen voor gender onderzoek en beleid!

Kansen voor mobiel doneren 
"Op dit moment staat geven via internet in Nederland nog in de kinderschoenen - verbazingwekkend eigenlijk, gezien de hoge mate van toegang tot internet, ook onder ouderen. Mobiel internet en de immense populariteit van smartphones creëren haast ideale omstandigheden voor de introductie van mobiel doneren." (p 5) 

Mijn ambitie: verdubbeling, digitale vaardigheden en kennis vermenigvuldigen
Doordat uit een experiment blijkt dat de belofte van een verdubbeling veel beter werkt dan de belofte van een korting (p 49) liggen hier kansen voor bedrijven, overheden, maatschappelijke organisaties en goede doelen. Aangezien er ook prachtige kansen zijn voor mobiel doneren via smartphones en tablets is het essentieel dat vrouwen en mannen in de derde leeftijd - de boomers - nieuwe digitale vaardigheden blijven leren. En hun ervaring delen en daarmee kennis vermenigvuldigen!