zaterdag 30 november 2013

Social Media voor Boomers op Vakdag Fondsenwerving gemist?

Tijdens de Vakdag Fondsenwerving in De Kuip op 21 november 2013 ga ik op zoek naar kansen om geld te verdienen met Social Media voor Boomers. En dan speciaal voor de Boomers die betaald werken en geven aan fondsen. Boomers zijn voor mij vrouwen en mannen die geboren zijn tussen 1946 en 1960. Ze hebben nu een leeftijd tussen de 67 en 53 jaar.

Gebruiken Boomers Social Media?
Een regelmatig tijdens de Vakdag aan mij gestelde vraag: wat is het gebruik van Social Media door Boomers? Annet van Betuw geeft daar in blog over gebruik social media door senioren een gedeeltelijk antwoord op. Op basis van CBS onderzoek blijkt van de senioren tussen 65 en 75 jaar 22% social media te gebruiken. Danny Oosterveer beschrijft in blog voor Marketingfacts dat medio 2013 binnen de totale groep gebruikers van social media 55plussers bijna een kwart zijn: 25% op LinkedIn, 24% op Facebook en 21% op Twitter. Ditzelfde - bijna een kwart - geldt tot mijn verbazing ook voor de groep 45-55 jarigen: 25% op LinkedIn, 21% op Facebook en 23% op Twitter. Hoeveel V/M van de betaald werkende en gevende Boomers er Social Media als LinkedIn, Twitter of Facebook gebruiken, is dus nog een te beantwoorden vraag. 

Kansen tijdens de Vakdag? 
Tijdens het Congresprogramma voer ik leuke en boeiende gesprekken met mensen bij de stand van adfinitas, Mobillion en Hexspoor. En luister naar twee sprekers over online kansen. De ene is Rene Snoek van puntNL en de andere Corne Dubelaar van Basic Orange. Rene Snoek schetst overtuigend de verandering naar Fondsenwerving 3.0 - tijdperk van ´The Internet of Things´. Hierin is de relatie met de vrijwilliger of donateur er een van tweerichtingsverkeer en samenwerken. Corne Dubelaar inspireert met ´een niet te missen buitenkans!' Google Grants, een campagne met Google AdWords, is gratis marketing voor uw non-profit organisatie. Corne´s goede voorbeeld met vele Extra Tips gaat over vrijwilligers werven. 
Er staan in het Goede Doelen Rapport 2013 van VFI - brancheorganisatie van goede doelen - geen cijfers over social media naar wervingskanaal of bij inkomsten eigen fondsenwerving. 

Is er wat aandacht in Vakblad Fondsenwerving?
Ja. Bij voorbeeld in de vakopleidingen winter 2014 is er aandacht voor hoe goede doelen door inzet social media kunnen communiceren met hun donateurs en leads kunnen werven door likes en tweets onder leiding van Walter van Kaam - @FundraiserOnl -  of van Ard Lok - WWAW - en Guido Liebregts. 

Gemiste kansen 
Mijn conclusie is dat het gebruik van Social Media vanuit het perspectief van de tijd en/of geld gevende Boomers nog een te onderzoeken thema is. De invalshoek voor Social Media is die van de verschillende fondsen zelf en niet welke behoeften Boomers hebben. Ook is er weinig aandacht voor social media skills of online netwerkvaardigheden van gevers. Wat zijn social media wensen van de vrijwillig tijd en geld gevende Boomers aan goede doelen?  

Durf te vragen (#dtv) oftewel call-to-action
Wie van de lezers van dit blog kent een goed doel dat gebruik van social media door Boomers wil vergroten of daar ervaring mee heeft?  Wil je mij voor conversatie of blog een DM sturen op Twitter @ArinaNoel ?  

Tips voor meer lezen
1. Walter van Kaam schrijft informatieve en analyserende blogs over de ontwikkeling in het gebruik van Twitter en Facebook door 250 goede doelen.
2. Social Media voor Senioren 
http://angermaneuropa.blogspot.nl/2013/10/social-media-voor-senioren-door-annet.html
3. Mobillion gebruikt op 'relatie gebaseerd denken' in online fondsenwerving met iGive Events Deelnemers aan de Dam tot Damloop (van Amsterdam naar Zaandam) sponsoren een goed doel actief door deze te delen met familie en vrienden via social media.