zaterdag 31 januari 2015

Persoonlijke preventie als leefstijl: succes 2014 en voornemen 2015

Eind 2012 schreef ik een column Persoonlijke preventie als leefstijl (Noot 1) en eind 2013 beschreef ik de mooie resultaten in een blog: verminderen overgewicht. Mijn inschatting is dat ik in 2013 mijn eigen risicofactor overgewicht verminderde met 5 kg. Dit gaf al 'n boost aan mijn vitaliteit!

Welk succes behaalde ik in 2014?
Mijn goede voornemen voor 2014 is de leefstijl van 2013 voort te zetten. In 2014 continueerde ik 
- gezonder eten: door kleinere borden en wijnglazen te blijven gebruiken;
- meer bewegen: iedere week meedoen aan de uitdaging verbrand 3000 calorieën;
- zelfmanagement: activiteiten & kg's in te blijven voeren op de online Virtuagym community.
Vooral zelfmanagement is erg leuk om te doen, omdat het mijn persoonlijke voortgang goed (dagelijks, wekelijks, maandelijks en ...) zichtbaar maakt. Ik behoor in 2014 alle maanden tot de beste 10% gebruikers in de www.virtuagym.com community. Het meer bewegen met gemiddeld 1.5 uur per dag is en blijft elke week 'n uitdaging. Ik volbracht de uitdaging verbrand 3000 calorieën per week 31 keer in 2014. Gelukkig haal ik 1 uur per dag wandelen of fietsen wel gemakkelijk. Gezonder blijven eten is (redelijk) goed gelukt. 
Uiteindelijk is het resultaat in december 2014 dat mijn overgewicht nog met 1 kg is verminderd. Deze daling ligt onder mijn ambitie om 3 kg af te vallen. Positief is wel dat ik 9 maanden hetzelfde lagere gewicht heb! Mijn kennis over persoonlijke preventie en goed gedrag verbeterde. Al met al behaalde ik in 2014 toch ook weer 'n mooi succes.

Mijn goede voornemen voor 2015
Mijn eigen risicofactor overgewicht verminderen blijft mijn goede voornemen. Mede dankzij de inspiratie door goede voornemens 2015 'om nog gezonder te leven' op GezondNL (Noot 2) ga ik
- minder eten: gezonder eten continueren en aanvullen met groentesappen en soep;
- meer bewegen: iedere week mee blijven doen aan de uitdaging verbrand 3000 calorieën;
- zelfmanagement: door activiteiten (dagelijks en maandelijks) & kg's in te blijven voeren op de online Virtuagym community.

Door persoonlijke preventie als leefstijl te continueren in 2015 wil ik tenminste 2 kg afvallen. Dus ik blijf lekker en goed aan de slag met persoonlijke preventie! Mijn kennis en vitaliteit verbetert hiermee jaarlijks immers op eigen kracht. 
Een extra en mooi resultaat is het aantal pageviews en aantal keer gelezen van mijn blogs & columns. Dat is samen 2.600x belangstelling voor persoonlijke preventie als leefstijl.  

Noten 
1. Column 'Persoonlijke preventie als leefstijl' 2012.12.30 http://angermaneuropa.blogspot.nl/2012/12/column-persoonlijke-preventie-als.html
2. GezondNL is voortgekomen uit het Platform Personalized Prevention en deelt als kennisnetwerk (landelijke en regionale) ervaringen. De websites van Preventweb.nl en GezondNL zijn per 1 december 2014 geïntegreerd. Mijn gedragsverandering is geinspireerd op het boek Zorginnovatie-Persoonlijke preventie verbindt en ontzorgt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten