PvdA studiereis Berlijn SPD campagne en Die Weltküche burgerinitiatief

Tijdens het gezellige verblijf in de metropool Berlijn is er tussen de 11 deelnemers volop kennis en informatie uitgewisseld over verkiezingscampagnes, kansrijke projecten, Amsterdam Oost, Oost-Groningen en Europa.


Van het politieke deel vond ik de campagne van de SPD voor de verkiezingen op 18 september 2011 en het bezoek aan het Abgeordnetenhaus - stadsbestuur - het inspirerendst. De 'tone of voice' van de SPD campagne is optimistisch, symboliseert 'less is more' in het motto "Berlin verstehen." en door veel beeld en weinig tekst te gebruiken. Op prentbriefkaarten uit de campagne staat de SPD burgemeester Klaus Wowereit met spelende kinderen en een mobiele telefoon foto. Interessant is hoe de 'digital natives' van de Piratenpartij zich gaan ontwikkelen. Ze kregen 9% van de stemmen en hebben voor het eerst 14 Mannen en 1 Vrouw als Abgeordnete.


Een kansrijk project op weg naar economische zelfstandigheid van vrouwen is het burgerinitiatief Die Weltküche. Na het volgen van verschillende (inburgerings)cursussen startten migrantenvrouwen uit diverse landen een eigen sociale onderneming Graefewirtschaft e.V. Een restaurant met catering ''mit dem Geschmack der Welt'' in Kreuzberg waar we overheerlijk lunchten www.die-weltkueche.org 
Mij doet de werkwijze heel erg denken aan geslaagde projecten van Stichting Kansrijk Ondernemen Nederland die vrouwen opleidt tot kleinschalige en innovatieve ondernemers in de gastouderopvang. Ze maken daarbij gebruik van bestaande netwerken, partners en fondsen in de wijken van Amsterdam Zuidoost.


Vrouwen verwierven in 1919 - net als in Nederland - het recht om te kiezen en gekozen te worden. In de werkelijk prachtige glazen koepel van de Bundestag is deze foto van de gekozen vrouwen te zien. 

Reacties