Annet van Betuw ging in 1995 online en omarmde internet. Tijdens haar trainingen en workshops social media ontmoet ze nieuwsgierige ouderen die er anders mee omgaan dan jongeren. Voor hen schreef ze dit boek Social Media voor Senioren. Het eerste boek gericht op senioren leest gemakkelijk. 't is een handige gids voor senioren die social media zoals Facebook, Twitter en Pinterest willen gaan gebruiken voor het uitwisselen van berichten, filmpjes en foto's met hun familie en vrienden. Het is delen van 'iets' en je mening geven over 'iets'. Het is communiceren; minimaal tweerichtingsverkeer zoals bij het spelletje Wordfeud dat lijkt op scrabble.
Waarom Social Media?
Annet van Betuw beschrijft mooi wat social media zijn en wat je ermee kunt. Zij zijn te vergelijken met fora of groepen op internet uit de jaren 90. Ze zijn sociaal: "je geeft en je krijgt er wat voor terug ... een 'vind-ik-leuk' op Facebook, een retweet op Twitter, een repin op Pinterest" (p 21). Het is leuk en spannend om de nieuwe mogelijkheden van social media te gebruiken; net als de eerste keer dat je surfde over het world wide web (internet) en je een e-mail stuurde of kreeg. De A van Anticipeer geeft Annet haar visie weer: ''zorg dat je weet wat er gebeurt [op social media] en vind een manier om ermee om te gaan" (p 29). ''Zet de knop om en denk 'ik stop er tijd in'." (p 32) Bijvoorbeeld maak een plan voor 90 uur in 90 dagen om de social media van jouw keuze te leren door te doen. Leer de nieuwe taal en gebruik Bijlage 3 waarin termen zoals # hashtag binnen Twitter en afkortingen zoals app voor smartphone en tablet, staan beschreven. (p 111-115)
Van aanmelden tot delen op Facebook
Facebook is visueel ingericht: via vriendelijke foto's krijgen bezoekers meteen een eerste indruk van jou als persoon en wat je bezig houdt. Inmiddels gebruiken 8 miljoen mensen Facebook in Nederland. (p 106) Je kunt je aanmelden bij dit sociale netwerk op de pc of laptop. Hoe je je op verschillende social media aanmeldt en omgaat met veiligheid, is het direct toepasbare gedeelte van het boek. Het belangrijkste bij veilig facebooken is: "denk voordat je iets plaatst een seconde na of je 'dit' inderdaad wilt plaatsen" en check regelmatig je instellingen. (p 61) Wees jezelf en wees aardig bij het delen van berichten en links, en het plaatsen van foto's en filmpjes.
Persoonlijk en zakelijk Facebook gebruiken past prima bij elkaar! Zo vond mijn nicht die ik de afgelopen 15 jaar drie keer sprak tijdens een crematie van een ouder, mij via mijn zus op Facebook in 2012. Nu zijn we bevriend, lezen elkaars berichten, bekijken elkaars foto's, geven elkaar vind-ik-leuks en ontmoeten elkaar IRL (in real life). Zakelijk gebruik ik Facebook vooral voor het promoten van mijn blogs en het delen van mijn politieke activiteiten met 'vrienden' in profielen, groepen en op pages.
Tot slot 'n prachtige enthousiasmerende passage "Dus: begrijp je iets niet van Facebook? Stel je vraag aan het Helpcentrum van Facebook. Maar verder adviseer ik [Annet] je: ontdek, leer, speel, netwerk en geniet van de mogelijkheden." (p 84) En neem en organiseer de tijd in je eigen agenda en tempo om te leren door te doen! Social media worden anno 2013 net als internet & e-mail eerder een wezenlijke factor bij 't organiseren van ons dagelijks leven. En dat betekent ook voor Senioren: een leven lang leren.
Wat is YouTube voor Senioren?
Hoewel ikzelf volgens jongeren een senior ben ''iedereen vanaf de leeftijd van hun ouders'' (p 13) is dit boek niet voor mijn generatie - de 55+ boomers die betaald werken - geschreven. De beste illustratie daarvan zie je in het leuke en interessante YouTube filmpje waarin verschillende senioren die met pensioen zijn, vertellen over hun geweldige ervaringen met Skype, Facebook en Twitter.
Ik mis in het boek van Annet van Betuw het aanmelden bij en gebruiken van YouTube. Omdat er in de eerste helft van 2013 meer dan 7 miljoen Nederlanders gebruik van maken en waarvan bijna 1 miljoen dagelijks (p 105). En er miljoenen video's, muziekclips en instructiefilmpjes (over social media) worden gedeeld op YouTube.
Boomers = meten is weten
Als Boomer, geboren tussen 1946 en 1960, omarmde ik Internet in 1995 en social media in 2008; kortom net als Annet ben ik 'bij de tijd'. Omdat ik me echt thuis voel bij 'meten is weten' mis ik in het boek een overzicht van het gebruik van social media door verschillende generaties senioren. Hoe was het gebruik in 2010 en 2013 en wat is de verwachting voor 2016?
Boomer en oud-social media entrepreneur Arina Angerman deelt informatie en kennis in blogs over haar ervaring bij events en publicaties met een leven lang leren, politieke participatie en (online) netwerken. Former social media entrepreneur and boomer Arina Angerman shares stories and knowledge of events and publications about lifelong learning, political participation and (online) networking.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Hallo Arina,
BeantwoordenVerwijderenDank je wel voor je uitgebreide en heel prettige recensie!
Overigens heb ik aanmelden bij YouTube bewust niet opgenomen, omdat je er ook gebruik van kunt maken zonder aangemeld te zijn. Maarre, natuurlijk komt YouTube wel diverse keren terug in het boek.
Verder is het boek vóór senioren, niet over senioren. Daarom geen cijfers. Maar je hebt wel gelijk, het is interessant. Ik ga er binnenkort een blog over schrijven. Dank je wel voor je tip. Veel groeten, Annet
Mijn blog staat inmiddels online. Ik ben benieuwd naar je antwoord.
BeantwoordenVerwijderenhttp://www.vanbetuwadvies.nl/hoe-zit-het-eigenlijk-met-het-gebruik-van-social-media-door-senioren/
Verwijderen