Social Media 4 Boomers Advies: een leven lang leren - #eskills!


Als startende ondernemer wil je graag weten hoeveel Boomers Social Media gebruiken en hoeveel Boomers er zijn in de Metropoolregio Amsterdam. Wat is ambitie 4 Boomers met een leven lang leren van e-skills?

Hoeveel Boomers gebruiken er Social Media?
Volgens de door Danny Oosterveer op Marketingfacts gepresenteerde cijfers in maart 2014 ''zijn er 9 miljoen geregistreerde Facebook-accounts'' in Nederland. Daarmee is Facebook veruit het meest populair! In het algemeen stuurt 60% van de gebruikers op Twitter zelf tweets en leest 40% alleen tweets. Op 1,3 miljoen geregistreerde Twitter accounts wordt er in Nederland maandelijks actief getweet. 24% van de gebruikers op Twitter zijn tussen de 40-64 jaar. 10% van hen twittert dagelijks. Opvallend is dat de mannelijke twitteraars van 40+ actiever zijn dan de vrouwelijke. LinkedIn heeft 4,5 miljoen gebruikers in Nederland en 3,2 miljoen Nederlanders bezoekt maandelijks Google+. NB. Alleen van twitteraars worden er door Danny cijfers over social media gebruik door Boomers beschreven.  

Hoeveel Boomers zijn er in de Metropoolregio Amsterdam?
De Metropoolregio Amsterdam in de provincies Noord-Holland en Flevoland telt begin 2013 zo'n 2,4 miljoen inwoners en behoort daarmee tot de top 5 van economisch sterke regio's van Europa. Volgens de cijfers van O + S Amsterdam zijn er in dit informele samenwerkingsverband van 36 gemeenten per 1 januari 2013 ruim 450.000 mensen tussen de 50-64 jaar oud. Hiervan wonen er bijna 140.000 in Amsterdam en daarvan is een ruime meerderheid - bijna 80.000 - ongehuwd (incl. gescheiden en weduwstaat).  

Wat is ambitie? Een leven lang leren!
voor Boomers die social media (willen) gebruiken op laptops, tablets en smartphones voor maatschappelijke betrokkenheid, tijd en geld geven aan goede doelen en persoonlijke preventie als leefstijl. En daarbij het besturingssysteem Android van Google gebruiken voor informatie zoeken, communicatie en apps!
Ik herken mijn ambitie het beste in 4 typeringen van Boomers in blogs op Route 50Plus 
1. neemt de tijd;
2. heeft interesse in feiten;
3. is zeer individualistisch;
4. stelt maatschappelijke betrokkenheid boven eigenbelang.
Herkent u ze ook?

Welk thema kiest u: gelijke rechten, politiek, fondsen of preventie?
Als social entrepreneur wil ik me graag bezig houden met thema's die mensen verbinden en voor Boomers V/M meerwaarde hebben. Voor mijzelf zijn dat een leven lang leren, gelijke rechten M/V, politiek, goede doelen en preventie. 
De verwachting is dat Boomers in 2014 en masse online gaan via smartphone en tablet. Er liggen prachtige kansen voor Boomers die 
- zichtbaar willen zijn als maatschappelijk betrokken burger of bestuurder;
- geld doneren en tijd geven aan goede doelen - ANBI's;
- werken aan persoonlijke preventie als leefstijl - online zelfmanagement

Een leven lang leren - #eskills 
Er zijn vele Boomers die de stap van internetten en mailen naar berichten plaatsen en delen via Social Media nog kunnen zetten. Een volgende stap die gaat van nu nog denken naar straks gaan doen! Advies 4 Boomers over hoe Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+ makkelijk te gebruiken voor uw of jouw thema of positie is mijn dienst. 
Wil je je social media vaardigheden verbeteren om geld te blijven verdienen en goede doelen te blijven helpen? Hoe kan ik je daarbij helpen? Door blog te schrijven, 1op1 advies te geven of workshop samen van elkaar leren te faciliteren of ...

Meer feiten over Boomers in andere blogs
1. Een leven lang leren en Rock on in 'de derde leeftijd v/m' Tijdschrift voor Genderstudies.
In de EU besteden vrouwen 8 uur en mannen 9 uur tussen de 55-64 jaar op jaarbasis aan niet-regulier werkgerelateerd onderwijs in 2008.
2. Social Media voor Boomers op Vakdag Fondsenwerving gemist?
Medio 2013 maken Boomers een kwart uit van de totale groep gebruikers op LinkedIn, Facebook en Twitter.
3. Persoonlijke preventie als leefstijl: verminderen overgewicht.
Zelfmanagement: elke dag beweeg activiteiten op de online community van Virtuagym invoeren is erg leuk om te doen!

Reacties