Persoonlijke preventie als leefstijl 2020: anders eten & anders bewegen

Ik ontdek door de statistieken (meten = weten strategie) dat blog 'Persoonlijke preventie als leefstijl uit 2016' een populair bericht is begin 2020. Ik werkte in week 2 aan een terugblik op 2019 en aan een planning voor 2020 dankzij het model voor My Best Year Yet dat ik jaarlijks toepas sinds 2017. Helaas daalde mijn gewicht in 2019 niet en werd ik tijdens de feestdagen zelfs 2 kg zwaarder. 

Door het plotselinge overlijden van twee vriendinnen in 2017 en 2018, en door de ziekte en dood van burgemeester Eberhard van der Laan besef ik hoe belangrijk gezond blijven is. Gezondheid (Health) is mijn prio 1.

Goede voornemen voor 2020
1. Zelfmanagement en dagelijkse uitdaging. Dankzij een app op mijn smartphone hou ik het aantal Calorieën per dag en Gewicht per week bij. Ik wil in 2020 minder pasta's eten. In 2019 ontdekte ik overheerlijke ravioli. 
2. Anders bewegen. Ik ga nu net als in 2019 twee keer per week naar Fit aan 't IJ en doe 1x per week mee met NL in beweging. Verder blijf ik regelmatig wandelen en fietsen.
3. Net als het goede voornemen voor 2017 ga ik minder alcohol drinken. Twee avonden per week thuis 's avonds geen alcohol (witte wijn of witbier) voor mij! 

Concluderend
Mijn grootste uitdaging oftewel goede voornemen (sinds 2012) blijft om 5 kg af te vallen door anders te eten en te bewegen in 2020.
Foto 2019 door Wouter Zaalberg


Arina Angerman (zie: foto) helpt 60Plus ZZP'ers die bijdragen aan goede doelen, anders zichtbaar te zijn op sociale media zoals LinkedIn, Twitter en Facebook. Zij schrijft blogs, voert acties uit op Twitter voor haar goede doelen en geeft (online) advies aan #Boomers. Zij is sinds 2016 een bewuste sociaal ondernemer en heeft al decennia als leerstijl 'leren door te doen'.

Reacties

Een reactie posten