woensdag 21 augustus 2019

#100jaarvrouwenkiesrecht Strijd! Groningen en IAW

Tijdens de vele feestelijke vieringen van 100 jaar vrouwenkiesrecht en vooral de strijd van de vrouwenkiesrechtbeweging in Nederland is die in Groningen heel bijzonder. Waarom? Ten eerste omdat ikzelf Politieke en Sociale geschiedenis van de 20e eeuw in Groningen studeerde (RUG). Ten tweede omdat ik sinds begin jaren 80 actief betrokken ben bij de opvolger van de Vereeniging voor Vrouwenkiesrecht: Vrouwenbelangen. (Noot 1.) Ten derde vanwege de inspiratie door aanwezig te zijn bij een feestelijke viering van 100 jaar vrouwenkiesrecht in Londen en in Berlijn in 2018. (Noot 2.)

In dit blog focus ik op de Wereldbond voor Vrouwenkiesrecht/IWSA (opgericht 1904) ook omdat ik de directe opvolger: de International Alliance of Women/IAW vertegenwoordig in het bestuur van de Europese Vrouwenlobby sinds (oktober) 2014. (Noot 3.) Een foto van het prachtige vaandel van de Wereldbond - a living legacy - gebruik ik als startscherm op mijn smartphone. (pagina 104 in Strijd!) Het handgeborduurde vaandel in art-decostijl is gemaakt in Zweden en ontving IWSA tijdens haar Congres in Stockholm in 1911. Op het vaandel staat het welbekende Jus Suffragii-symbool - een ongeblinddoekte Vrouwe Justitia met weegschaal tegen een opgaande zon in geel en goud. (pagina 217 in Strijd!) In het Beeldessay van de Wereldbond voor Vrouwenkiesrecht/ IWSA 1904-1929 staat ook het Speldje van Dr. Aletta Jacobs bij het jubileumcongres in Berlijn (pagina 112 in Strijd!). Uit hoofdstuk 8 1908-1912 wordt de inspiratie (propaganda-artikelen [reclame] en politiek spektakel zoals speldjes en straatdemonstraties) van de strijd voor het vrouwenkiesrecht in Engeland duidelijk. Link naar het beroemde lied The March of the Women uit 1911 (internationale hymne).

In 1908 vond het Congres van de Wereldbond in Amsterdam (Nederland) plaats. In die tijd duurde het Congres 6 dagen. Rosa Manus bemenste toen samen met biologe Mia Boissevain het Informatie-Bureau in de hal van het Concertgebouw.  (Noot 4.) Ter vergelijking in 2017 duurde het IAW Congres in Nicosia (Cyprus) 3 dagen. Wel kwamen vele aanwezigen net als in 1908 eerder en vertrokken later. Voor mij en andere deelnemers zijn deze jaarlijkse IAW vergaderingen het beste te typeren als 'politiek en vriendschap'. Actief kiesrecht door vrouwen en mannen is (voor mij / ons) een middel om een samenleving in de praktijk gelijker te maken! Het eigentijdse motto van IAW is 'gelijke rechten, gelijke verantwoordelijkheden'.

De prachtige en informatieve tentoonstelling Strijd! 100 jaar Vrouwenkiesrecht mede samengesteld door Dr. Mineke Bosch, hoogleraar moderne geschiedenis RUG, is tot en met 15 september in het Groninger Museum te bezoeken. Dit blog is gebaseerd op het door haar geschreven boek met prachtige beeldessays Strijd! De Vrouwenkiesrechtbeweging in Nederland, 1882-1922.

Noot 1. Tijdens mijn studie ontdekte ik de Vereniging voor Vrouwenbelangen, Vrouwenarbeid en Gelijk Staatsburgerschap, van 1988-1994 werkte ik bij Vrouwenbelangen en tussen 1997 en 1999 was ik landelijk projectleider van de Vrouwen in de Politiek site (eerste website voor vrouwen in de politiek). Vrouwenbelangen was toen in de persoon van Cock Kerling-Simons een van de zeer actieve samenwerkingspartners. Meer over mijn verbondenheid met en activiteiten voor Vrouwenbelangen zijn te vinden op LinkedIn profiel.
Noot 2. In 2018 bezocht ik de 'Votes for Women' tentoonstelling in Londen en nam ik deel aan de feestelijke viering van 100 jaar vrouwenkiesrecht in Berlijn tijdens de jaarlijkse IAW meeting. 
Noot 3. Bijna elke keer schrijf ik als IAW vertegenwoordiger een bijdrage over EWL /EU in de digitale IAW Newsletter. De laatste bijdrage heeft als titel "Important Steps in 'Women for Europe' campaign". Ook schrijf ik altijd een bijdrage in het jaarlijkse Report (link naar report in 2016). In 2018 publiceerde ik op website IAW een opinie ''Rise to power by and through feminists F/M' over mijn grote passie vrouwen in de politiek.
Noot 4. Lees meer over bestuurslid IAW sinds 1926 Rosa Manus, feminist met een missie en grote impact (1881-1942), in dit blog

Arina Angerman is historica en politica. Zij is in 2019 lid van het landelijk Comité 100 jaar Vrouwenkiesrecht en PvdA-kandidaat voor het Europees Parlement. Als ondernemer 'Social Media 4 Boomers' helpt zij #55Plus ZP'ers zichtbaar en vindbaar te zijn op sociale media zoals LinkedIn en Twitter. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten